Architecten zijn beroepsbeoefenaren waarvoor een wettelijke plicht tot bij- en nascholing geldt van 16 uur per jaar. Hier wordt getoond op welke wijze aan de bij- en nascholingsverplichting is voldaan, zoals in de Wet op de Architectentitel, voortvloeiend uit de Europese Kwalificatierichtlijn, is vastgelegd:
Nascholingsactiviteiten 2015:
32 uur > Deelname cursus ARCHICAD BIM bij KUBUS
Nascholingsactiviteiten 2014:
16 uur > Deelname studiereis 'Villa's 1928-1932' naar Parijs van 12-13 december 2014.
8 uur > verzorgen lezing en bijwonen congres Piran Days of Architecture 2014 te Piran, Slovenië op 22 november 2014.
12 uur > nascholingscursus "stoomcursus projectontwikkeling" op 2 en 10 oktober 2014.
8 uur > verzorgen lezing en bijwonen congres Dag van de Projectontwikkeling 2014 te 's Hertogenbosch op 15 mei 2014.
Nascholingsactiviteiten 2013:
2 uur > bijwonen congres RUIMTEVOLK, expeditie 2013 te Arnhem op 21 november 2013.
2 uur > bijwonen symposium "SOLIDS" in Pakhuis De Zwijger Amsterdam op 13 juni 2013.
4 uur > verzorgen college 'Strategie' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam op 17 april 2013.
4 uur > deelname symnposium 'Zelfbouw top 100' in Pakhuis De Zwijger Amsterdam op 9 april 2013.
4 uur > bijwonen lezing 'Groot Denken' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam op 22 maart 2013.
4 uur > bijwonen lezing 'Talk of the Town' in Pakhuis De Zwijger Amsterdam op 19 maart 2013.
4 uur > bijwonen lezing 'Melnikov' in de serie 'Iconic Houses' in het Mart van Schijndel huis Utrecht op 13 januari 2013.
Nascholingsactiviteiten 2012:
80 uur > Deelname studiereis 'The Summit' naar de Bay Area San Francisco van 13-23 september 2012.
4 uur > verzorgen lezing tijdens het congres "Hoezo actualiseren of renoveren?" georganiseerd door Slim Bouwen en de VMRG in het conferentiecentrum Zonheuvel te Doorn op 26 juni 2012.
10 uur > verzorgen programma lezingenavond "Doe het zelf, de architect als ontwikkelaar" voor Centrum voor (landschaps)Architectuur en Stedenbouw Arnhem CASA op 6 maart 2012.
2 uur > bijwonen lezing Ben van Berkel "Activate, architectuur voor de toekomst" voor AIA op 22 maart 2012.
4 uur > verzorgen college 'Architect in ontwikkeling' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam op 2 april 2012.
Nascholingsactiviteiten 2011:
10 uur > deelname collegereeks "Ethiek en verleiding" via Tias/Nimbas Business School/NRC Handelsblad.
4 uur > verzorgen van een tweetal lezingen met als thema "monumentale innovatie" tijdens de Bouwbeurs 2011 in Utrecht.
6 uur > deelname symposium 'Wood, fit for rthe future', georganiseerd door Centrum Hout ism De GrootVroomshoop op 27 januari 2011
8 uur > deelname congres 'Bureau Europa: Centre Ceramique, een voorbeeld voor (Europese) gebiedsontwikkeling', georganiseerd door NAIm op 20 januari 2011
Nascholingsactiviteiten 2010:
2 uur > deelname debat 'nieuwe oogst', georganiseerd door ARCAM Amsterdam op 25 november 2010
5 uur > schrijven van publicatie 'trek je agenda' als verslag van Olifantenkooi #5, georganiseerd door Architectuur Lokaal.
4 uur >optreden als chroniqueur bij werkconferentie 'Hoe ziet de wereld er over 15 jaar uit en welke rol spelen architecten en opdrachtgevers daarin?', georganiseerd door Architectuur Lokaal op 17 november 2010.
8 uur > vervullen dagvoorzitterschap bij het symposium "Monumentale Innovatie", georganiseerd door CCK MEDIA|DAX & Reynaers Aluminium op 11 november 2010.
8 uur > deelname werkconferentie 'Dynamisch Stedelijk Masterplan', georganiseerd door de Gemeente Utrecht op 5 november 2010.
4 uur > verzorgen college 'conceptueel ontwerpen' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
2 uur > deelname debat 'De nieuwe opgave', georganiseerd door ANET bij ARCAM Amsterdam op 8 september 2010
Nascholingsactiviteiten 2009:
32 uur > gasthoofdredacteurschap DAX #28 (Cruyt C, Frantzen T, DAX: Ontwikkelende architecten, ontwerpende ontwikkelaars. DAX 2009; 4, Den Haag: CCK Media)
8 uur > verzorgen lezing ‘Socrates is een filosoof’ in het kader van de reeks Design Strategies aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
10 uur > schrijven van publicatie ‘Socrates is een filosoof’ (Van Dooren N, et al, ed. Socrates is een filossof. jaarboek Academie van Bouwkunst Amsterdam Amsterdam 2009, Rotterdam: 010 Publishers)
Toelichting op de bij- en nascholingsverplichting voor architecten
Op 15 juli 2008 is de wettelijke bij- en nascholingsverplichting voor architecten van kracht geworden. Deze verplichting, opgenomen in de Wet op de Architectentitel, vloeit voort uit de Europese Kwalificatierichtlijn. Deze richtlijn regelt de onderlinge erkenning van beroepskwalificaties in de Europese Unie. De Wet op de Architectentitel geeft de Stichting Bureau Architectenregister (SBA) – kortweg het Architectenregister – de mogelijkheid kwalitatieve beleidsregels vast te stellen voor bij- en nascholing van architecten. Inmiddels heeft het bestuur van het Architectenregister zo’n regeling vastgesteld en eind december 2008 heeft de minister van VROM daaraan haar goedkeuring gegeven. De regeling is op 1 januari 2009 ingegaan en eind januari 2009 aan alle ingeschreven architecten toegestuurd. De Regeling bij- en nascholing kunt u hier downloaden.
Regeling bij- en nascholing
In de wet zelf is het aantal uren vastgelegd: een architect wordt geacht zestien uur per jaar aan bij- en nascholing te besteden. De wet voorziet niet in controle, laat staan in sancties. Uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van de architect. Wel is vastgelegd dat een architect op verzoek van de opdrachtgever moet kunnen aantonen op welke wijze aan de bij- en nascholingsverplichting is voldaan.
De verplichting geldt niet voor een architect die niet meer beroepsmatig actief is. In dat geval moet de architect bij het Architectenregister daarvan melding maken, dat wordt dan in het register aangetekend.
Overigens hebben vooralsnog alleen ‘bouwkundige’ architecten een bij- en nascholingsplicht. Voor stedenbouwkundigen, interieurarchitecten en tuin- en landschapsarchitecten wordt de bij- en nascholing geregeld in de herziening van de Wet op de Architectentitel, die dit jaar in het parlement aan de orde is.
Binnen het wettelijke kader is door het Architectenregister de Regeling bij- en nascholing architecten vastgesteld. Het is een handreiking aan architecten om hen te helpen inhoud te geven aan de bij- en nascholingsverplichting. Zo is aangegeven wanneer een activiteit als bij- en nascholing geldt, hoe de uren worden berekend en welke organisaties in elk geval passende bij- en nascholing verzorgen.
Criteria bij- en nascholing
Bij- en nascholing, zo stelt de regeling, kan plaatsvinden door het deelnemen aan of bijwonen van een cursus, excursie, lezing, opleiding, seminar, symposium, training of workshop. Bij- en nascholing kan eveneens worden bereikt door het schrijven van een artikel in een vaktijdschrift op het gebied van de architectuur, of door het doen of begeleiden van onderzoek en literatuurstudie. Ook het inhoudelijk verzorgen van cursussen, opleidingen, excursies en dergelijke kan als bij- en nascholing worden gezien, voor zover dit niet tot de reguliere taak van de betrokken architect behoort.
Bij- en nascholing wordt, in de zin van de wet, aangemerkt als passend als de primaire doelstelling is het op peil houden en/of versterken en vergroten van de kennis, vaardigheden en inzicht. De activiteit moet binnen de reikwijdte van het vakgebied van de architectuur vallen of een directe relevantie hebben voor de beroepsuitoefening van architect.
De architect bepaalt zelf aan de hand van deze criteria of een activiteit bij- en nascholing is. Een activiteit is in elk geval passend, als ze wordt aangeboden door de faculteit Bouwkunde van een van de Technische Universiteiten, door de architectuurafdeling van een Academie van Bouwkunst, door de Stichting Postacademisch Onderwijs in het programma Bouwkunde of door de BNA Academie. Ook zijn in elk geval passend de activiteiten die staan vermeld op de website van het Architectenregister. De vernieuwde website van het Architectenregister zal binnenkort online gaan.
Bij het volgen van cursussen, trainingen, seminars en dergelijke kan, net als bij het meedoen aan excursies, de daadwerkelijk aan de inhoudelijke activiteit bestede tijd worden gerekend. Reistijd, lunch- en koffiepauzes tellen dus niet mee. Voor het schrijven van een artikel mag voor elke 250 woorden één uur worden gerekend. Het doen of begeleiden van onderzoek en literatuurstudie levert voor ieder dagdeel één uur op. Bij het geven van onderwijs telt elk half uur onderwijs voor één uur.
Nascholingsactiviteiten 2015:
32 uur > Deelname cursus ARCHICAD BIM bij KUBUS
Nascholingsactiviteiten 2014:
16 uur > Deelname studiereis 'Villa's 1928-1932' naar Parijs van 12-13 december 2014.
8 uur > verzorgen lezing en bijwonen congres Piran Days of Architecture 2014 te Piran, Slovenië op 22 november 2014.
12 uur > nascholingscursus "stoomcursus projectontwikkeling" op 2 en 10 oktober 2014.
8 uur > verzorgen lezing en bijwonen congres Dag van de Projectontwikkeling 2014 te 's Hertogenbosch op 15 mei 2014.
Nascholingsactiviteiten 2013:
2 uur > bijwonen congres RUIMTEVOLK, expeditie 2013 te Arnhem op 21 november 2013.
2 uur > bijwonen symposium "SOLIDS" in Pakhuis De Zwijger Amsterdam op 13 juni 2013.
4 uur > verzorgen college 'Strategie' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam op 17 april 2013.
4 uur > deelname symnposium 'Zelfbouw top 100' in Pakhuis De Zwijger Amsterdam op 9 april 2013.
4 uur > bijwonen lezing 'Groot Denken' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam op 22 maart 2013.
4 uur > bijwonen lezing 'Talk of the Town' in Pakhuis De Zwijger Amsterdam op 19 maart 2013.
4 uur > bijwonen lezing 'Melnikov' in de serie 'Iconic Houses' in het Mart van Schijndel huis Utrecht op 13 januari 2013.
Nascholingsactiviteiten 2012:
80 uur > Deelname studiereis 'The Summit' naar de Bay Area San Francisco van 13-23 september 2012.
4 uur > verzorgen lezing tijdens het congres "Hoezo actualiseren of renoveren?" georganiseerd door Slim Bouwen en de VMRG in het conferentiecentrum Zonheuvel te Doorn op 26 juni 2012.
10 uur > verzorgen programma lezingenavond "Doe het zelf, de architect als ontwikkelaar" voor Centrum voor (landschaps)Architectuur en Stedenbouw Arnhem CASA op 6 maart 2012.
2 uur > bijwonen lezing Ben van Berkel "Activate, architectuur voor de toekomst" voor AIA op 22 maart 2012.
4 uur > verzorgen college 'Architect in ontwikkeling' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam op 2 april 2012.
Nascholingsactiviteiten 2011:
10 uur > deelname collegereeks "Ethiek en verleiding" via Tias/Nimbas Business School/NRC Handelsblad.
4 uur > verzorgen van een tweetal lezingen met als thema "monumentale innovatie" tijdens de Bouwbeurs 2011 in Utrecht.
6 uur > deelname symposium 'Wood, fit for rthe future', georganiseerd door Centrum Hout ism De GrootVroomshoop op 27 januari 2011
8 uur > deelname congres 'Bureau Europa: Centre Ceramique, een voorbeeld voor (Europese) gebiedsontwikkeling', georganiseerd door NAIm op 20 januari 2011
Nascholingsactiviteiten 2010:
2 uur > deelname debat 'nieuwe oogst', georganiseerd door ARCAM Amsterdam op 25 november 2010
5 uur > schrijven van publicatie 'trek je agenda' als verslag van Olifantenkooi #5, georganiseerd door Architectuur Lokaal.
4 uur >optreden als chroniqueur bij werkconferentie 'Hoe ziet de wereld er over 15 jaar uit en welke rol spelen architecten en opdrachtgevers daarin?', georganiseerd door Architectuur Lokaal op 17 november 2010.
8 uur > vervullen dagvoorzitterschap bij het symposium "Monumentale Innovatie", georganiseerd door CCK MEDIA|DAX & Reynaers Aluminium op 11 november 2010.
8 uur > deelname werkconferentie 'Dynamisch Stedelijk Masterplan', georganiseerd door de Gemeente Utrecht op 5 november 2010.
4 uur > verzorgen college 'conceptueel ontwerpen' aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
2 uur > deelname debat 'De nieuwe opgave', georganiseerd door ANET bij ARCAM Amsterdam op 8 september 2010
Nascholingsactiviteiten 2009:
32 uur > gasthoofdredacteurschap DAX #28 (Cruyt C, Frantzen T, DAX: Ontwikkelende architecten, ontwerpende ontwikkelaars. DAX 2009; 4, Den Haag: CCK Media)
8 uur > verzorgen lezing ‘Socrates is een filosoof’ in het kader van de reeks Design Strategies aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam.
10 uur > schrijven van publicatie ‘Socrates is een filosoof’ (Van Dooren N, et al, ed. Socrates is een filossof. jaarboek Academie van Bouwkunst Amsterdam Amsterdam 2009, Rotterdam: 010 Publishers)
Toelichting op de bij- en nascholingsverplichting voor architecten
Op 15 juli 2008 is de wettelijke bij- en nascholingsverplichting voor architecten van kracht geworden. Deze verplichting, opgenomen in de Wet op de Architectentitel, vloeit voort uit de Europese Kwalificatierichtlijn. Deze richtlijn regelt de onderlinge erkenning van beroepskwalificaties in de Europese Unie. De Wet op de Architectentitel geeft de Stichting Bureau Architectenregister (SBA) – kortweg het Architectenregister – de mogelijkheid kwalitatieve beleidsregels vast te stellen voor bij- en nascholing van architecten. Inmiddels heeft het bestuur van het Architectenregister zo’n regeling vastgesteld en eind december 2008 heeft de minister van VROM daaraan haar goedkeuring gegeven. De regeling is op 1 januari 2009 ingegaan en eind januari 2009 aan alle ingeschreven architecten toegestuurd. De Regeling bij- en nascholing kunt u hier downloaden.
Regeling bij- en nascholing
In de wet zelf is het aantal uren vastgelegd: een architect wordt geacht zestien uur per jaar aan bij- en nascholing te besteden. De wet voorziet niet in controle, laat staan in sancties. Uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid van de architect. Wel is vastgelegd dat een architect op verzoek van de opdrachtgever moet kunnen aantonen op welke wijze aan de bij- en nascholingsverplichting is voldaan.
De verplichting geldt niet voor een architect die niet meer beroepsmatig actief is. In dat geval moet de architect bij het Architectenregister daarvan melding maken, dat wordt dan in het register aangetekend.
Overigens hebben vooralsnog alleen ‘bouwkundige’ architecten een bij- en nascholingsplicht. Voor stedenbouwkundigen, interieurarchitecten en tuin- en landschapsarchitecten wordt de bij- en nascholing geregeld in de herziening van de Wet op de Architectentitel, die dit jaar in het parlement aan de orde is.
Binnen het wettelijke kader is door het Architectenregister de Regeling bij- en nascholing architecten vastgesteld. Het is een handreiking aan architecten om hen te helpen inhoud te geven aan de bij- en nascholingsverplichting. Zo is aangegeven wanneer een activiteit als bij- en nascholing geldt, hoe de uren worden berekend en welke organisaties in elk geval passende bij- en nascholing verzorgen.
Criteria bij- en nascholing
Bij- en nascholing, zo stelt de regeling, kan plaatsvinden door het deelnemen aan of bijwonen van een cursus, excursie, lezing, opleiding, seminar, symposium, training of workshop. Bij- en nascholing kan eveneens worden bereikt door het schrijven van een artikel in een vaktijdschrift op het gebied van de architectuur, of door het doen of begeleiden van onderzoek en literatuurstudie. Ook het inhoudelijk verzorgen van cursussen, opleidingen, excursies en dergelijke kan als bij- en nascholing worden gezien, voor zover dit niet tot de reguliere taak van de betrokken architect behoort.
Bij- en nascholing wordt, in de zin van de wet, aangemerkt als passend als de primaire doelstelling is het op peil houden en/of versterken en vergroten van de kennis, vaardigheden en inzicht. De activiteit moet binnen de reikwijdte van het vakgebied van de architectuur vallen of een directe relevantie hebben voor de beroepsuitoefening van architect.
De architect bepaalt zelf aan de hand van deze criteria of een activiteit bij- en nascholing is. Een activiteit is in elk geval passend, als ze wordt aangeboden door de faculteit Bouwkunde van een van de Technische Universiteiten, door de architectuurafdeling van een Academie van Bouwkunst, door de Stichting Postacademisch Onderwijs in het programma Bouwkunde of door de BNA Academie. Ook zijn in elk geval passend de activiteiten die staan vermeld op de website van het Architectenregister. De vernieuwde website van het Architectenregister zal binnenkort online gaan.
Bij het volgen van cursussen, trainingen, seminars en dergelijke kan, net als bij het meedoen aan excursies, de daadwerkelijk aan de inhoudelijke activiteit bestede tijd worden gerekend. Reistijd, lunch- en koffiepauzes tellen dus niet mee. Voor het schrijven van een artikel mag voor elke 250 woorden één uur worden gerekend. Het doen of begeleiden van onderzoek en literatuurstudie levert voor ieder dagdeel één uur op. Bij het geven van onderwijs telt elk half uur onderwijs voor één uur.